Description
In the early 1920s, a particular project mobilized Montreal’s energy as more than 6000 cars were on the roads daily. A plan was developed for a highway bridge linking the island of Montreal to Île Ronde and St. Helen's Island, and crossing the river to Longueuil.
Unfortunately, there was a price to be paid for this project, a series of expropriations decimated the working-class neighbourhood of Ste. Marie. A man named Hector Barsalou refused to sell his soap factory at the price offered by the city and as a consequence, the bridge would have to follow a pronounced curve. It was then known as “the crooked bridge.”
Construction started in 1925. On August 9, 1926, a cornerstone which held a time capsule was laid in the bridge's pier at the corner of Notre Dame and St. Antoine streets. In it were 59 objects, including annual reports, coins, aerial photographs of the port, plans of Montreal and Longueuil, and even a plan of the bridge. Still now, no one knows the exact location of the capsule….
There are four architectural ornaments at the four high points of the structure. They are 3-metre high finials in the shape of the Eiffel Tower.
The bridge construction took four years. The work was done so quickly that the contractors delivered the bridge in December 1929 instead of May 1931, or nearly a year and a half earlier than expected.
The Harbour Bridge was inaugurated on May 24, 1930 by telephone! Prime Minister Mackenzie King gave his speech from Ottawa, then unveiled the commemorative plaque by pressing a remote-control button!
On September 1, 1934, it was renamed the Jacques Cartier Bridge to mark the 400th anniversary of the discovery of Canada.
The bridge was raised in 1957-1959, when a new truss was built to span the Seaway. The toll on the bridge was abolished on June 1, 1962 in the wake of a scandal caused by the conviction of some toll collectors for stealing money.
The original toll rates were as follows:
Pedestrian: 15¢
Cyclist: 15¢
Motorcyclist: 25¢
Automobile (for the vehicle and its driver): 25¢
Additional passenger: 15¢
Bus: 80¢ to $1.00 (depending on class of bus)
Truck: 25¢ to $1.50 (depending on the class of the truck)
Oil tank: 60¢
Animals: 3¢ to 15¢ per animal (depending on the species)
Wheelbarrow: 15¢
Free for children under 5 years old
Au début des années 1920, un projet particulier mobilise l’énergie montréalaise puisque plus de 6000 voitures circulent quotidiennement.
Un plan est élaboré pour un pont routier reliant l'île de Montréal à l'île Ronde et à l'île Sainte-Hélène et traversant la rivière jusqu'à Longueuil.
Malheureusement, il y a un prix à payer pour ce projet, une série d'expropriations décime le quartier ouvrier de Ste. Marie. Un dénommé Hector Barsalou refuse de vendre sa savonnerie au prix offert par la ville et par conséquent, le pont doit suivre une courbe prononcée. Il est alors connu sous le nom de «pont croche».
La construction a débuté en 1925. Le 9 août 1926, une pierre angulaire contenant une capsule temporelle a été posée dans la jetée du pont à l'angle des rues Notre-Dame et Saint-Antoine. On y trouvait 59 objets, dont des rapports annuels, des pièces de monnaie, des photographies aériennes du port, des plans de Montréal et de Longueuil, et même un plan du pont. Encore maintenant, personne ne connaît l'emplacement exact de la capsule….Il y a quatre ornements architecturaux aux quatre points hauts de la structure. Ce sont des fleurons de 3 mètres de haut en forme de tour Eiffel.
La construction du pont a duré quatre ans. Les travaux ont été réalisés si rapidement que les entrepreneurs ont livré le pont en décembre 1929 au lieu de mai 1931, soit près d'un an et demi plus tôt que prévu.
Le Pont du Havre a été inauguré le 24 mai 1930 par téléphone! Le premier ministre Mackenzie King a prononcé son discours depuis Ottawa, puis a dévoilé la plaque commémorative en appuyant sur un bouton de la télécommande!
Le 1er septembre 1934, il est rebaptisé pont Jacques-Cartier pour marquer le 400e anniversaire de la découverte du Canada. Le pont a été rehaussé en 1957-1959, lorsqu'un nouveau treillis a été construit pour enjamber la Voie maritime. Le péage sur le pont a été aboli le 1er juin 1962 à la suite d'un scandale provoqué par la condamnation de certains percepteurs de péage pour vol d’argent.
Les tarifs de péage d'origine étaient les suivants:
Piéton: 15 ¢
Cycliste: 15 ¢
Motocycliste: 25 ¢
Automobile (pour le véhicule et son conducteur): 25 ¢
Passager supplémentaire: 15 ¢
Autobus: 80 ¢ à 1,00 $ (selon la classe d'autobus)
Camion: 25 ¢ à 1,50 $ (selon la classe du camion)
Réservoir d'huile: 60 ¢
Animaux: 3 ¢ à 15 ¢ par animal (selon l'espèce)
Brouette: 15 ¢
Gratuit pour les enfants de moins de 5 ans